Børnenes økonomiske sans - leg og lær!

CashFlow for Børn


- Har du selv børn?
- Eller kender du nogen, som har børn i alderen 6 til 16 år?
- Er disse børn mon godt nok rustet på det finansielle område? Vil de være i stand til at klare sig økonomisk tilfredsstillende i livet?


Mennesket lærer bedst, når det leger - det gælder både børn og voksne.

Giv dine børn en finansiel god start ved at forhøje deres finansielle IntelligensKvotient, samtidig med at I har en masse familie-fællesskab og sjov.
Fra 6 år og opefter.

Penge er ikke det vigtigste i livet - men det har en væsentlig effekt på alt hvad der er vigtigt!

Lyt til to drenge på 6 og 9 år, der har spillet det. Klik på www.cash-flow.dk/forkids.mp3. Audioen varer kun et minut.

Klik her for at se kursusdatoer og tilmelding.

CashFlow for Børn

Målet med CashFlow for børn:
1. At give børnene en forståelse af begrebet penge
2. At lære børnene færdighederne ved personlig pengestrømshåndtering
3. At inspirere en interesse i begrebet penge og yderligere personlig uddannelse i emnet
4. At lære informationer på en sjov måde
5. At hjælpe forældren eller den voksne med at finde ud af hvordan barnet indlærer bedst
6. At bringe forældren og barnet tættere sammen gennem spil, leg og læring

Principperne for Cashflow for børn:
a. Alting læres bedst og hurtigst i en tidlig alder
b. Familiens holdning til penge har en meget stærk indflydelse på et barns holdning til penge, og dette begynder i en tidlig alder
c. Gentagelse forstærker læringsprocessen
d. At gøre læringen skæg og sjov forstærker læringsprocessen
e. Børn (og voksne) lærer bedst gennem at GØRE noget fysisk, frem for eksempelvis kun at læse om det

Specifikke penge-lektioner, som læres i Cashflow for børn:
1. Hvad er forskellen mellem Aktiver og Passiver?
2. Hvad er forskellen mellem Drift-regnskab og Status-opgørelse?
3. Hvad er forskellen mellem de tre typer indkomster: 1) Tjente penge (måneds- eller time-løn), 2) Passiv indkomst og 3) Portefølje (samling af værdipapirer)?
4. Hvordan omdanner du en tjent indkomst til en passiv indkomst og portefølje-indkomst?
5. Hvad er forskellen mellem udgifter som er nødvendige eller fornuftige (investeringer), og udgifter som er valgfri eller unødvendige (forbrug)?

Fra 6 år og opefter. Spillet er meget enkelt med farver og brikker.
Jeg vil anbefale at du spiller spillet sammen med dit barn. Det giver den bedste læring, og I har det samtidig sjovt.

Giv dine børn den bedste finansielle basis i livet. De fortjener det!

Hvis du ikke selv underviser dine børn i pengesager, er der mange andre, der gerne vil!

Klik på billederne her for at se dem i fuld størrelse.
Brug "Back" eller "Tilbage" for at komme tilbage til denne side.


01 02 03 04 05

Se her hvordan man gør i Japan www.dr.dk/NETTV/Update/2008/04/08/20080408101447.htm

Klik her for at høre en times audio med Robert T. Kiyosaki (skaberen af CashFlow) om spillet CashFlow for Kids. Han taler med Sharon L. Lechter om blandt andet de 7 intelligenser. Fx den finansielle intelligens!

Læs her hvad Robert Kiyosaki siger om børn og penge:
"Min rige far sagde ofte: "Hvis du ikke lære dine børn om penge, er der mange mennesker, der gerne vil lære dem det!" I dag bliver vi uddannet finansielt fra mange kilder. Kilder som ofte har noget med salg at gøre. I fjernsynet ser du sportsstjerner sælge et bestemt produkt. Eller kendte mennesker, der opfordrer dig til at tage lån til forbrug. "Spar penge og invester langsigtet." "Lille udbetaling og nemme månedlige afdrag." Men er dette det optimale for både børn og voksne?

Tidligere var det helt op til forældrene at uddanne deres børn.

I jæger- og samler-samfundet var det faderen, der lærte sønnen at jage og at beskytte stammen og familien. Moderen lærte datteren de huslige ting og at tage sig af børnene. Begge forældre lærte deres børn de sociale værdier i stammen, hvordan man håndterede uoverensstemmelser, respektere de ældre, sange, skikke, historier og ritualer, som bandt stammen sammen og beskyttede den.

Gennem landbrugssamfundet arbejdede moderen og faderen stadig som et team, ikke kun for at styre farm og familie, men også med hensyn til børneopdragelsen. Begge forældre havde stadig tæt personlig kontakt med deres børn.

I industrisamfundet forlod faderen ofte familien for at gå på arbejde og hjembringe en lønningscheck. Moderen blev hjemme for at passe resten af familien, og børnene gik i skole. Med andre ord blev staten ansvarlig for at lære børnene, hvad staten mente var vigtigt.
Gennem denne periode var der stadig en masse familietid, men den blev mindre og mindre.

I dag har vi informationssamfundet og ofte arbejder begge forældrene ude, blot for at få enderne til at nå sammen. Børnene kommer mange gange hjem til et tomt hus, tænder for fjernsynet, deltager i organiserede sportsaktiviteter under ledelse af en voksen, bruger lang tid på videospil, eller bruger timer ved telefonen eller på internettet. I stedet for at forældrene uddanner deres børn, har børnene bogstaveligt talt millioner af lærere, personligt eller elektronisk. Dette er en af hovedårsagerne til at forældre har mindre kontrol over deres børn i dag.

Personlige finanser er blevet nedprioriteret på de fleste skoler, hvilket jeg er dybt uenig i, fordi jeg mener at det er et emne som er endnu vigtigere end samfunds- og virksomheds-økonomi. Heldigvis er dette ved at ændre sig. Der er ved at rejse sig en bevidsthed om emnet (fx den store interesse for CashFlow-kurserne). Imidlertid er spørgsmålet stadig om forandringen kommer tidsnok, og om informationerne og indlæringen er tilstrækkelig til at håndtere livets realiteter?"



Klik her for at se kursusdatoer og tilmelding.